Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Οι λαθραίες διαδρομές του μαύρου χρυσού

Πρατηριούχοι, μεταφορείς, τελωνειακοί, μηχανικοί, και πλοιοκτήτες συμμετέχουν στο όργιο νοθείας και λαθρεμπορίου των καυσίμων που πλήττει τη χώρα και ουδεμία κυβέρνηση έχει τολμήσει μέχρι τώρα να «ακουμπήσει».

Αποτέλεσμα αυτής της ατολμίας είναι ότι το ελληνικό Δημόσιο χάνει έσοδα πάνω από 500 εκατ. ευρώ ετησίως, τη στιγμή που κόβονται μισθοί και συντάξεις και αυξάνονται οι φόροι για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να βγει η χώρα από το οικονομικό αδιέξοδο.

Την ίδια ώρα, οι λαθρέμποροι, εν όψει του χειμώνα, ετοιμάζονται και πάλι για χρυσές δουλειές, αφού γεμίζουν τις δεξαμενές τους με ναυτιλιακό πετρέλαιο, προκειμένου να το «ρίξουν» στην αγορά σαν πετρέλαιο θέρμανσης.

Τους ξέρουν...

«Ξέρουν ποιοι είναι και πώς κάνουν παράνομη διακίνηση, και όμως δεν τους πιάνουν…», κατήγγειλε στις αρχές της εβδομάδας ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Γιάννης Κωστόπουλος, για να επιβεβαιώσει ουσιαστικά, τη μεγάλη πληγή της αγοράς καυσίμων που είναι η φοροκλοπή στο πετρέλαιο θέρμανσης και ναυτιλίας.

Αυτό προκύπτει και από έρευνα της Stat Bank (εταιρία στατιστικής για τους κλάδους οικονομίας) για την αγορά πετρελαιοειδών. Σημειώνεται ότι κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ κίνησης επιβαρύνεται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης 412 ευρώ και κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ θέρμανσης φορολογείται με μόλις 21 ευρώ.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο τζίρος της παράνομης δραστηριότητας συμμετέχει σε μεγάλο ποσοστό στη λειτουργία της αγοράς και συνίσταται:

* Στη φοροκλοπή, η οποία προκύπτει από την πώληση ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας που διατίθενται ως πετρέλαιο κίνησης.

* Στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας στην εγχώρια αγορά. Μετά τον αποχρωματισμό του, το πετρέλαιο διατίθεται σε φούρνους, εργαστήρια και μικρές βιοτεχνίες.

* Στη διάθεση στην εσωτερική αγορά αφορολόγητων καυσίμων, που θα έπρεπε να πωληθούν σε γειτονικές χώρες. Υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου καυσίμου που προοριζόταν για κάποια ξένη αγορά και που διατίθεται στην εγχώρια προσφέρει κέρδος από φοροκλοπή της τάξεως των 400 ευρώ.

Πώς λειτουργεί το κύκλωμα

Οι μεγαλύτερες ποσότητες λαθραίου καυσίμου που διατίθενται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης ή κίνησης προέρχονται από το ναυτιλιακό πετρέλαιο (διατίθεται ακόμη και προς 15 λεπτά το λίτρο) μέσω διαδικασίας εικονικών ανεφοδιασμών πλοίων. Τα πλοία δεν τροφοδοτούνται με την αναγραφόμενη ποσότητα και οι προμηθευτές διαθέτουν το φτηνό ναυτιλιακό πετρέλαιο ως πετρέλαιο θέρμανσης στην εσωτερική αγορά και βέβαια σε πολλαπλάσια τιμή.

«Το μεγάλο πρόβλημα της φοροδιαφυγής γίνεται στα καύσιμα της ναυτιλίας. Αν η κυβέρνηση θέλει να τιθασεύσει το χώρο από εκεί πρέπει να ξεκινήσει», δήλωσε στον «ΑτΚ» ο Αλέξης Αθανασόπουλος, χημικός-μηχανικός του ΕΜΠ και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο δ.σ. των ΕΛΠΕ. «Εφόσον δε γίνονται έλεγχοι, ουδείς γνωρίζει πόσο πετρέλαιο βάζει ένα πλοίο στα ντάκια (ειδικές δεξαμενές καυσίμων), ούτε πόσο πετρέλαιο καταναλώνει. Μπορεί να δηλώνει ότι πήρε 25 τόνους και να έχει φορτώσει τους μισούς». Το υπόλοιπο μεταγγίζεται σε μικρά τάνκερ (σλέπια) ή αποθηκεύεται σε κρυφές δεξαμενές και στη συνέχεια πωλείται στη μαύρη αγορά. «Δυστυχώς, υπάρχει συμμετοχή τελωνειακών, πλοιοκτητών, μηχανικών, μεταφορέων και πρατηριούχων, γιατί αλλιώς δε θα μπορούσε να γίνει λαθρεμπόριο. Επομένως, απαιτείται πολιτική και μόνο βούληση», επισήμανε ο κ. Αθανασόπουλος.

Απουσία ελέγχων

Ο ανεφοδιασμός των πλοίων, που γίνεται μέσω των συνολικά 50 πλωτών δεξαμενόπλοιων, είναι αδύνατο να ελεγχθεί από τα τελωνεία, καθώς δε διαθέτουν ταχύπλοα σκάφη. Ετσι, από το Λαύριο έως την Ελευσίνα τα σλέπια (τα φορτηγά πλοία) κινούνται ανεξέλεγκτα. Για να κάνουν οι τελωνειακοί έλεγχο, καταθέτουν αίτημα στο Λιμενικό, και όποτε αυτό επιχειρείται, η πληροφορία διαρρέει και χάνεται το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού.

Παράνομα βυτία

Η μεταφορά καυσίμου από παράνομες αποθήκες στις δεξαμενές των πρατηρίων γίνεται είτε με παράνομα βυτία, είτε μέσω δικτύου «λευκών» βυτιοφόρων. Οι ποσότητες που αγοράζονται και διακινούνται παράνομα από πρατηριούχους αποθηκεύονται συνήθως σε υπόγειες δεξαμενές εντός πρατηρίων, αφού οι έλεγχοι δεν είναι συστηματικοί. Λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να αποτελέσει η πρόταση της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, για χαρτογράφηση του υπεδάφους των πρατηρίων, με ειδικό μηχάνημα.

Τα μέτρα

Για τον περιορισμό της παράνομης διακίνησης καυσίμων, η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων προτείνει τη λήψη μέτρων όπως: εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων, σήμανση όλων των βυτιοφόρων ΙΧ και ΔΧ, έλεγχο των τιμολογίων αγορών σε πρατήρια από ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ, εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις παρεμπορίου και πειρατείας, αφαίρεση αδείας λειτουργίας στα πρατήρια που διαπιστώνεται «παρέμβαση» στη λειτουργία των αντλιών και καθοδόν έλεγχο του φορτίου και του νόμιμου της διακίνησης που γίνεται με τα μικρά βυτιοφόρα των πρατηρίων.

Ο κ. Αθανασόπουλος θεωρεί απαραίτητη την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, ώστε η διακίνηση των προϊόντων να ελέγχεται με ηλεκτρονικό τρόπο, με βάση τα φορολογικά και στατιστικά παραστατικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι συναρμόδιες τελωνειακές και λιμενικές υπηρεσίες που παρακολουθούν τις αφίξεις-αναχωρήσεις των πλοίων και τα τελωνεία που έχουν αρμοδιότητα καυσίμων (Ζ’ Πειραιά και ΣΤ’ Θεσσαλονίκης), πρέπει να μηχανογραφηθούν, ώστε με την on line πρόσβαση στα δεδομένα κατάπλου – απόπλου των πλοίων να αποφεύγονται οι εικονικοί ανεφοδιασμοί.

ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΛΕΜΟΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου