Πέμπτη, 19 Νοεμβρίου 2009

Ριζικές αλλαγές στην Παιδεία προτείνει η επιτροπή Μπαμπινιώτη

Ριζική αναδιάρθρωση στην παιδεία, από την πρωτοβάθμια μέχρι την ανώτατη εκπαίδευση επιχειρεί να φέρει στο προσκήνιο η «επιτροπή Μπαμπινιώτη», με μια σειρά προτάσεων τις οποίες θα καταθέσει αύριο στην υπουργό παιδείας, κα.Διαμαντοπούλου.

Πολλαπλές εξετάσεις και Ενιαίο Απολυτήριο

Σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το πόρισμα του Συμβουλίου έχει ως βασικό στόχο την ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου και την «απομυθοποίηση» του εξεταστικού συστήματος, μέσω της δυνατότητας να δίνουν οι υποψήφιοι έως και τρεις φορές τον χρόνο εξετάσεις για να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διατηρώντας τους βαθμούς τους. Αν και η «ελεύθερη» πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θεωρείται ανέφικτο μέτρο από τα μέλη του Συμβουλίου, οι προτάσεις τους έχουν ως στόχο την ενίσχυση της πιο «ανοικτής» πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε συνδυασμό με το μέτρο της κατάργησης της βάσης του 10.

Βασικός στόχος, άλλωστε, είναι η αυτοτέλεια Λυκείου και η αποδέσμευσή του από τις εξετάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα, θα τονισθεί ο ρόλος του Εθνικού Απολυτηρίου, ενώ οι «επαναλαμβανόμενες» εξετάσεις θα είναι πανελλαδικές, υπό την ευθύνη του υπουργείου Παιδείας ώστε να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Σύμφωνα με την πρόταση, τα θέματα θα επιλέγονται από Τράπεζα Θεμάτων που θα καθορίσει ένας ειδικός κρατικός εξεταστικός φορέας – το «Εθνικό Κέντρο Αξιολόγησης» – στελεχωμένο από ειδικούς στην αξιολόγηση. Μάλιστα, καθώς οι εξετάσεις θα διεξάγονται περισσότερες φορές το χρόνο, θα πάψουν να αποτελούν «εθνικό γεγονός», θα απομυθοποιηθεί ο ρόλος τους και η συγκέντρωση βαθμών για εισαγωγή στα ΑΕΙ θα αποτελεί ατομική υπόθεση κάθε υποψηφίου.

Παράλληλα, περισσότερη «αυτονομία» θα δοθεί στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, τα οποία θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων, να ορίζουν τον βαθμό βαρύτητας του κάθε μαθήματος, καθώς και να συμμετέχουν στη διαμόρφωση της εξεταστέας ύλης. Σε ό,τι αφορά δε τον καθορισμό των επιδόσεων των υποψηφίων, αυτές θα προκύπτουν από περιφερειακά τεστ που θα δίνουν κατά τη διάρκεια και των τριών λυκειακών χρόνων. Θα μετρά, άλλωστε, και η προφορική τους βαθμολογία, η οποία θα προκύπτει βάσει αλγορίθμου που θα συνυπολογίζει τους βαθμούς των τεστ με τους προφορικούς.

Αλλαγές από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο

Παράλληλα, το Συμβούλιο θα καταθέσει μια σειρά προτάσεων οι οποίες αγγίζουν ολόκληρο το φάσμα της εκπαίδευσης, ξεκινώντας ήδη από το νηπιαγωγείο, το οποίο οδεύει προς το να καθιερωθεί ως υποχρεωτική διετής φοίτηση. Παράλληλα, όλα τα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων θα αλλάξουν, με άξονα την περιγραφή των μορφωτικών στόχων και όχι την ύπαρξη ενός λεπτομερούς αναλυτικού προγράμματος που θα δεσμεύει τον εκπαιδευτικό. Οι μέθοδοι διδασκαλίας θα τροποποιηθούν, με στόχο την υιοθέτηση της «μαθητοκεντρικής» μεθόδου, η οποία έχει κεντρικό άξονα την καθοδήγηση του μαθητή από τον δάσκαλο στην επεξεργασία και τη σύνθεση της γνώσης.

Θεωρείται βέβαιο, άλλωστε, ότι οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στη μέθοδο διδασκαλίας θα απαιτήσουν καινούργια βιβλία, καθώς και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία. Ταυτόχρονα, κρίνεται απαραίτητη από το Συμβούλιο η προσθήκη ωρών με αντικείμενο τη μουσική, τη λογοτεχνία, τον αθλητισμό, κατά τις οποίες ο μαθητής θα μπορεί να επιλέξει αντικείμενο. Η διαφορά που εισάγεται, ωστόσο, είναι ότι οι ώρες αυτές θα είναι υποχρεωτικές, και δε θα διενεργούνται ως χόμπι, όπως συμβαίνει τώρα. Τέλος, επεκτείνεται η λειτουργία των ολοήμερων σχολείων και στα γυμνάσια έως τις 4 μ.μ., με ώρες πολιτισμού και ενισχυτικής διδασκαλίας, ενώ καθίσταται υποχρεωτική η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μεθόδων, με τη θέσπιση διδακτικών στόχων, στο πλαίσιο και των υπόλοιπων αλλαγών.

[Πηγή]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου