Η Τουρκία έκλεισε τον εναέριο χώρο της στα ισραηλινά πολεμικά αεροσκάφη μετά τις 31 Μαΐου, αποκάλυψε ο Ταγίπ Ερντογάν στη σύνοδο των G20, στο Τορόντο.
Προ ημερών, μάλιστα, η Άγκυρα απαγόρευσε τη διέλευση ισραηλινού αεροσκάφους που μετέφερε 100 αξιωματικούς με προορισμό το Άουσβιτς, αναγκάζοντάς το να κάνει παράκαμψη για να φτάσει στην Πολωνία!
Το περιστατικό αποκαλύφθηκε την Κυριακή από την εφημερίδα "Γεντιόθ Αχρονότ", αλλά το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας απέφυγε να το σχολιάσει, για να μη ρίξει κι άλλο λάδι στη φωτιά.
Πηγές της τουρκικής κυβέρνησης διευκρίνιζαν ότι η απαγόρευση πτήσεων αφορά μόνο πολεμικά και όχι πολιτικά αεροσκάφη του Ισραήλ. Όμως, πολιτικοί και στρατιωτικοί κύκλοι του Τελ Αβίβ έκαναν λόγο για μείζον πλήγμα στη στρατιωτική συνεργασία των δύο χωρών, που γεννά ερωτήματα "κατά πόσον η Τουρκία εγκαταλείπει τη Δύση και στρέφεται στην Ανατολή".
Στη σύνοδο του Καναδά, ο Τούρκος πρωθυπουργός επανέλαβε την αξίωση της χώρας του από το Ισραήλ να "ζητήσει συγνώμη" για τη θανάτωση 9 ακτιβιστών στο "Μαβί Μαρμαρά". Εσπευσε ωστόσο να καθησυχάσει πως η Τουρκία δεν έγινε "αντι-δυτική" ούτε εγκατέλειψε το όραμα της εισόδου στην ΕΕ. Παράλληλα, ο Ερντογάν ευχήθηκε το ταξίδι του Βενιαμίν Νετανιάχου στην Ουάσιγκτον στις αρχές Ιουλίου να παράγει "θετικά αποτελέσματα" ως προς την άρση του εμπάργκο στη Γάζα.
Σε κάθε περίπτωση, η επιθετική τουρκική συμπεριφορά προβληματίζει ιδιαίτερα την Ουάσιγκτον για το κατά πόσον η Τουρκία παραμένει τμήμα του "δυτικού συστήματος". "Εμείς πιστεύουμε πως η Τουρκία παραμένει προσηλωμένη στο ΝΑΤΟ, στην Ευρώπη και στην ΕΕ, αλλά θα πρέπει να το αποδείξει", τόνισε στο πρακτορείο "Ασοσιέτεντ" ο Φίλιπ Γκόρντον, βοηθός υπουργός του Στέιτ Ντιπάρτμεντ επί θεμάτων Ευρώπης και Ευρασίας.
Ο ίδιος συνεργάτης του Ομπάμα αποκάλυψε ότι υπάρχει βαθύς προβληματισμός στην Ουάσιγκτον για τον σημερινό προσανατολισμό της Τουρκίας και για το κατά πόσον θέλει να διατηρήσει τη στρατηγική συμμαχία της με τις ΗΠΑ. Δεν έκρυψε άλλωστε τη δυσφορία μελών της κυβέρνησης και του Κογκρέσου για την αρνητική ψήφο της Άγκυρας στο Σ. Ασφαλείας του ΟΗΕ για τις κυρώσεις στο Ιράν.
Κυρώσεις
Ο Τούρκος πρέσβης στην Ουάσιγκτον, Ναμίκ Ταν, χαρακτήρισε "άδικες" τις δηλώσεις του αμερικανού υφυπουργού. Ισχυρίστηκε πως ήταν αναγκασμένος να ψηφίσει κατά των κυρώσεων, από τη στιγμή που Τουρκία και Βραζιλία ανέλαβαν μεσολαβητική πρωτοβουλία στην Τεχεράνη.
Χωρίς ουσιαστική πρόοδο φαίνεται πως ήταν και η επαφή Ομπάμα - Ερντογάν στο πλαίσιο του G20. Ο Τούρκος πρωθυπουργός δήλωσε στο πρακτορείο "Ανατολή" πως οι συζητήσεις τους περιστράφηκαν γύρω από το "μοντέλο των τουρκο-αμερικανικών σχέσεων", τη συνεργασία κατά του ΡΚΚ και τα προβλήματα της Μέσης Ανατολής.
Την ανησυχία των ΗΠΑ για τα τεκταινόμενα στην Τουρκία επιβεβαιώνει ο διορισμός ως πρέσβη στην Αγκυρα του Φράνσις Ρικιαρντόνε, ενός διπλωμάτη με βαθιά γνώση της γειτονικής χώρας. Ο απερχόμενος πρέσβης Τζέιμς Τζέφρι θα μετατεθεί στη Βαγδάτη ύστερα από το τυπικό "ok" του Κογκρέσου.
Γιάννης Παπαδάτος
Αστακός: Ερώτηση για τη μονάδα υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΕρώτηση προς τις υπουργούς Περιβάλλοντος Ενεργείας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, κατέθεσαν για τη θερμοηλεκτρική μονάδα υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας οι ανεξάρτητοι βουλευτές Φώτης Κουβέλης, Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός.
Ειδικότερα, οι βουλευτές αναφέρουν:
Με ασυνήθιστη για τα ελληνικά δεδομένα ταχύτητα ολοκληρώθηκαν τους τελευταίους μήνες οι διαδικασίες αδειοδότησης της μεγαλύτερης θερμοηλεκτρικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής της χώρας μας ισχύος 1100 ΜW. Πρόκειται για επένδυση της εταιρείας πετρελαίων του Κατάρ (Qatar Petreleum) και αφορά μεταξύ άλλων την κατασκευή θερμοηλεκτρικού σταθμού με καύσιμο υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο (Liquid Petroleum Gas - LPG) στο Πλατυγιάλι του Δήμου Αστακού.
Το δεδηλωμένο ενδιαφέρον του πρωθυπουργού, οι επισκέψεις υπουργών στο Κατάρ και του πρέσβη της χώρας αυτής ερμηνεύουν ίσως την ασυνήθιστη ταχύτητα έκδοσης της πρώτης άδειας παραγωγής που δόθηκε από τη ΡΑΕ σε λιγότερο από ένα μήνα μετά την κατάθεση της σχετικής αίτησης, αλλά δεν είναι αρκετές για να αιτιολογήσουν ένα τέτοιο επενδυτικό σχέδιο για τους παρακάτω λόγους:
• Δεν προβλέπεται στον κατατεθειμένο στη Βουλή μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό, ούτε ως μέγεθος ηλεκτρικής ισχύος ούτε ως καύσιμο ενώ παραμένει αδιευκρίνιστο κατά πόσο είναι συμβατό με τους εθνικούς στόχους για μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) στο 20% του εθνικού ενεργειακού μείγματος , πολύ περισσότερο που το μεγαλύτερο μέρος της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας φέρεται να προορίζεται για εξαγωγή στην Ιταλία.
• Ενέχει μεγάλη επικινδυνότητα (κίνδυνος έκρηξης με επιπτώσεις σε ακτίνα χιλιομέτρων, αλλά και από τις διαφυγές αερίου που αναμένεται να φθάνουν τα 40 έως 60 εκατομμύρια κυβικά μέτρα -κατά μέσο όρο 40.000 τόνους- ετησίως). Εξάλλου υπάγεται στην οδηγία «Σεβέζο» ως επικίνδυνη βιομηχανική εγκατάσταση.
• Συνεπάγεται σοβαρότατη τοπική θερμική ρύπανση τόσο στην ατμόσφαιρα όσο και στη θάλασσα, αλλά και τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση από οξείδια του Αζώτου και του Θείου, μονοξείδιο του Άνθρακα, αιωρούμενα σωματίδια σε απόσταση μόλις 10 χλμ από την πόλη του Αστακού.
• Περιλαμβάνει, ως περιβαλλοντικό άλλοθι, μονάδα παραγωγής βιοκαυσίμων από φύκια μέσω διοχέτευσης του διοξειδίου του άνθρακα στη θάλασσα, τεχνολογία που δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί σε τέτοια κλίμακα.
• Βρίσκει αντίθετο τον τοπικό πληθυσμό που θέλει τη ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. Πλατυγυαλίου ως διαμετακομιστικό λιμάνι και πλήττει σοβαρά την τουριστική προοπτική της ευρύτερης περιοχής.
Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη επένδυση αλλάζει άρδην το διαμετακομιστικό χαρακτήρα του λιμανιού, αλλά και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της ευρύτερης περιοχής, μετατρέπει την περιοχή σε ενεργειακό κέντρο μεγάλης μάλιστα, επικινδυνότητας, αφού μέρος της επένδυσης εμπίπτει στην οδηγία Sevezo.
Ερωτώνται οι υπουργοί:
1. Ποιο θα είναι το όφελος για τους κατοίκους της περιοχής και την Εθνική μας οικονομία, από την υλοποίηση μιας τέτοιας επένδυσης σε ένα λιμάνι που διαθέτει ελεύθερη ζώνη εμπορίου και ελεύθερη ζώνη βιομηχανίας, χωρίς την επιβολή φόρων και χωρίς την επιβολή προστιθέμενης αξίας στα διακινούμενα προϊόντα της, όπως είναι τα πετρελαϊκά παράγωγα;
2. Πόσο θα επιβαρύνει η συγκεκριμένη επένδυση με νέα χρηματικά πρόστιμα την προβληματική κατά τα άλλα Ελληνική οικονομία αφού θα ανεβάσει τους ρύπους και σε πανελλαδικό επίπεδο.
3. Πως θα αντισταθμιστούν οι λιγοστές (140 από 1500 που είχαν αρχικά αναφερθεί) θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από την εγκατάσταση της εν λόγω εταιρίας στο λιμάνι του Αστακού, με τις απώλειες των θέσεων εργασίας που θα επιφέρει η λειτουργία της εν λόγω μονάδας σε άλλους υφιστάμενους οικονομικούς τομείς οι οποίοι θα υποστούν σοβαρή συρρίκνωση;
4. Αληθεύει ότι απ’ τις 23/10/2009 έχει κατατεθεί αίτηση στη ΡΑΕ (απ’ την εταιρεία ENGAL) για μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από καύση αστικών αποβλήτων (σκουπιδιών) 200MW στην ίδια περιοχή;